…vore ju om 2014 aldrig hade funnits. Inga nazistattacker, inget val eller beslut om extra val. Å det ena. Samtidigt har det ju verkligen varit motkulturens år; Varken Kärrtorp, Malmö eller Jönköping lät skiten vara utan slog tillbaka. Eller vad man ska säga. Och Athena Farrokhzads sommarprogram och (obs skryt) Nöff Nöff och en hel massa andra grejer som var grymma, som kanske inte hade fått lika stor genomslagskraft om nyliberalerna inte varit så skrattretande lättkränkta. För man måste ju få ha lite roligt också, annars bidde man helt galen. Och jag menar inte att förringa de som verkligen var där och stod upp mot nassarna. Jag gjorde ju inte mycket en liten punkskiva och vände lite rygg/pekade lite finger åt Jimmie Åkesson. Men ändå.
Det kändes lite som att vänstern och möjligen en liten del av liberalismen (därav avsaknandet av klasskamp) gick samman och nästan, nästan fick in F! I riksdagen. Och Musikens makt bokade i princip bara kvinnliga artister. Saker och ting liksom problematiserades på allvar och för första gången på länge utanför de egna leden, om än aldrig riktigt ända in i högerns (extremhögerns som jag kallar dem), mörka hålor. Men ändå. ”Allt var liksom i rörelse”, som Tore Berger och Torkel Rasmusson sjöng. Visserligen om 60-talet, visserligen på 90-talet. Men ändå.
Och vad jag gjorde mycket! Mer än vad jag gjort sedan tidigt 2000-tal, typ. Släppte en skiva, en EP och en bok. Spelade in flera skivor till, som förhoppningsvis kommer 2015, åtminstone några av dem. Och turnerade en del. Och skrev mycket, och läste mycket och jobbade mycket. Nästa stora grej tänker jag ska bli att få betalt. Äh, jag behagar skämta. Inte kommer jag få betalt. Och det spelar väl ingen roll för någon annan än mig hur mycket jag gör eller inte. Särskilt i skenet av samhällsutvecklingen i övrigt. Och jag är så trött på mig själv. Eller inte på mig själv, men det här med att berätta om mig själv. Att alla ska berätta om sig själva, att det är den enda berättelsen som räknas nuförtin. Jag vill att vi ska göra grejer tillsammans. Och om jag inte får vara med så vill jag ändå att andra ska göra grejer tillsammans. Att ni ska det. Jag vill att det ska tänkas och ageras kollektivistiskt. Individen måste dö. Det är individens fel att det är som det är. Jag generaliserar och förenklar. Men ändå.
Viktigast av allt är ändå konsten, även om jag verkligen menar det jag skrev innan: jag gör för lite, men jag gör allt jag kan. Mer kräver jag inte av någon annan heller.
Här får ni en presang i alla fall. Det är Södra Sverige som bjuder upp till dans och en finfin cover. Hoppas ni gillar.
Men ändå,
Matti
Här står jag och glor
Här står jag och glor
medans världen blir till snor
Vad är det jag ser?
Tror jag det finns något mer?
Här står jag och glor
Pandemier och folkmord
Vad är det jag ser?
Tror jag det finns något mer?
god jul bästa matti
Jaså, är det här ni är?!!!
Softa idag, mannen! God jul.
Tack för den dängan!
Tack för den och God Jul!
Bra text, bra låt. Tack för den och för 2014.
God jul till er alla, skribenter och lurkers!
Å fy fan. Armhävningstävling. Osoft!
God Jul. Sorry, Benny, att det är osäkert huruvida 2014 ägde rum.
God jul, coolingar!
Lyssnade på hela halvtimmen av skräddarns wfmu-länk. Kul ända in i mål.
Live at the Matrix (November 26 & 27), live-skivan som är med på deluxe-versionen av velvets tredje. Fi fan vad bra det är. Chockerande bra. Det är saxat från samma inspelningar som är med på Live -69, men andra takes, och det låter så sjukt bra. Inget low-fi alls.
Var anmäler man sig till armhävningstävlingen? Det här formuläret verkar gälla rocktävling.
Conny: finns den på Spotify? Ser bara Sister Ray där, från nämnd spelning. Eller fattar jag del?
Benny: kommer hem till internet i morgon, kan hjälpa dig då. Köpte själv ”bara” dubbel-cd:n, ogillar generellt cd-boxar, och speciellt CD-boxar i vinyl-format. På dubbel-CDn finns giget den 26e, om jag fattat saken rätt. Och outtakesen på CD 4 finns på Spotify. Serenad jag saknar nu är CD 6, konserten den 27e.
När Stooges i stort tog slut tar KOE över:
http://open.spotify.com/album/34CIKspRkavZTIi0c7sqOE
Ska förtydliga, det ska finnas 40 låtar inspelade från Velvets konserter på The Matrix 1969. Mer än hälften av ”Llve 1969” är från de konserterna. Men, live-skivan på Velvets tredje i Deluxe-versionen låter bättre än ”Live 1969”.
http://www.nme.com/news/sleaford-mods/81928
Tänk Viva Hate, vad förjävla bedrövligt det programmet kommer vara. Bara First of the Gang som vinjett, som ett enda stort missförstånd alltihop. Jag vet inte riktigt vad ordet ’pekoralt’ betyder, men det känns intuitivt rätt i det här sammanhanget.
Conny: Tappade dig vid ’serenad’.
Hohoho! Så det enda, var det jag försökte skriva där det blev serenad.
Min kusins fyraåring rev av värsta punkdängan på leksaksgitarren han fått i julklapp igår. Han hade börjat leka lite väl hårdhänt, och när jag påminde honom om att det inte var snällt att slåss marscherade han raka vägen bort till sin lilla akustiska och manglade fram
Jag är stora starka polisen
jag behöver inte va snäll
för jag är polisen
Sen bara släppte han gitarren på stället och återgick till leken. Grabben har potential.
Viva hate. Please kill me.
Jag tyckte dialogen flöt på bra, alla kändes naturliga och inte alls krystade. Särskilt scenen med gitarrkillens brorsa, skurken och hans tjej kändes äkta och sann. Skjut de som älskar!
Jag försattes i chock av Viva Hate. Helt mållös. Hur? Hur kan något så dåligt ha gjorts?
Vill bara se Doctor Who nu.
Spoila inte! Ska se nu.
Mattias Alkbergs nästa skiva kommer handla om The Truman Show.
Det här är det dummaste jag någonsin sett.
Är det såhär att spela i band? Verkar ju riktigt jävla tråkigt.
Läst Doktor Sömn. Älskar Stephen King.
Årets bästa låtar på Spotify? Nån som är på? En C-60?
Årets video:
http://vimeo.com/56902529
Taget.
Är dock alltid trea på bollen nr det kommer till musik, så ett 2013 vore mer lämpligt.
Jag vet inte vad ni tycker, men nu känner jag mig lite lättad. Nästan lika orolig för vad borgarna ska pressa fram i fråga om migrationspolitik, men nu har åtminstone inte SD fått som de ville i fråga om extraval. Skönt.
Försöker begripa vad som är skillnaden egentligen? SD kommer inte få ökat inflytande i riksdagen, som de skulle kunnat få vid ett extra val. Jag fattar inte. Fråntar man dem inflytande eller ansvar. Drar man undan mattan för dem, eller har de fått sig en offerkofta?
Vann Alliansen nu? Alltså högern, eller det folk kallar mitten nuförtiden.
Som jag ser det blir det mindre inflytande och per automatik också mindre ansvar för SD, offerkofta på och vatten på sjuklöverkvarnen, men allt som går dem emot gör hjort glad. Problemet som kvarstår är att vi behöver en ordentlig jävla vänsterpolitik för att kväva fascisterna, och hur den ska komma till stånd är knappast mer uppenbart nu än det var nyss, men å andra sidan tror jag inte ett nytt val hade gjort situationen märkbart annorlunda. På så vis känns det inte som om någon enskild har vunnit, men tiden får väl utvisa hur det faktiskt ligger till. Det är mycket som hänger i luften, och det gör mig orolig, men för tillfället känner jag mest för att luta mig tillbaka och lyssna på fascisternas missnöjda pipande som vore det vårens första fågelsång.
Dett finns bara tre lägen: svårt, komplicerat, komplext och kaos. Människan kan fatta svårt och lära sig komplicerat. Men komplext och kaos förstår bara datorerna. Om man dessutom ska göra förutsägelser om verkligheten, t.ex. vad dagens besked gör för nazisterna i Sverige, då är det bara svart magi som gäller.
Alla tyckare på landets stats-institutioner och alla Mats Knutsons i teve har redan kört diket under hösten. Det är väl bra kamp som gäller, eller?
Här är allt bra, nästan perfekt. Tio minusgrader och smällsol, har fått ordning på panikstressen efter några dagars ledighet.
Jag tänker såhärja: http://www.etc.se/ledare/nu-laggs-en-vat-filt-over-svensk-politik men kan såklart ha fel.
17 minus. Solen har gått ned. Ikväll spelar bl a Vikta fåglar, Könsförrädare och Fötterna på Blackis. Tror det blir bra.
Den här lösningen, S + M regerar Sverige, tror jag är det mest vuxna svaret just nu för att våra 20% hatare inte ska kunna se sig som majoriteten, och kunna styra villkoren för landets politik utifrån enbart frågan om invandring.
Regeringen blir fortsatt S+MP med någon sorts passivt stöd av alliansen. Inte S+M alltså Conny.
Jag tror Conny menar att S&M regerar.
”S kommer fortsatt att vara beroende av ett tokstolleparti” låter det bland verklighetens folk, och de menar V. En blr så trött. Det är fortfarande långt mellan gårdarna. Alltså, S har valt att luta sig på KD. KD. Och folk oroar sig för V. Folk som inte är rasistidioter. Fatta.
Kan man inte se det som att KD valt att luta sig på S+MP istället för att riskera att falla utanför spärren? Eller är jag bara lite för hög på fassissssternas missnöje? Men visst, håller med om problematiken i vilket fall.
RIP Joe Cocker, Englands Björn Skifs.
S har valt att luta sig på KD? Fattar verkligen inte?
SD har sagt att de ska fälla varje budget som inte är rasistisk. S, MP, C, FP, M och KD gör då upp om praxis att minoritetsregeringar ska kunna gå igenom sina budgetar. Det isolerar inte bara SD, utan stärker även blockpolitiken höger-vänster. Och du får det till att S lutar sig mot KD? Aningen långsökt.
Om du inte bara menar att svara töntarna med samma töntiga mynt. Då förstår jag :))
Jo, det är så jag menar. Samma töntiga mynt, deras argument håller inte ens om man håller med dem. Vilket jag a p s e l u t inte gör.
Fattar så klart att KD är ett alliansparti och att det är ett allianskrav och inte nödvändigtvis en önskan från sossarna, och att DÖ (bra förkortning :) ) är regeringen + Alliansen och att det är därför V ställs utanför. Men jag tycker att KD är ungefär som SD. De kallar fel personer för stollar, de jag beskrev.
Rolig, sorglig, fin och relativt lättsam serie på HBO: Getting On. Se den, två säsonger. Inget våld eller blod.
Jag ser mer fram emot sista delen i Göteborgstrilogin, i vilken Viva Hate byter namn till Marcus Birro, gör en turné som estradpoet och söker jobb som pastor i Knutby.
Tycker Viva Hate tog sig pyttelite. Alltså pytte, pytte. Eller om kalkonvärdet slog i taket, igenom, ett varv runt.
Eller, nä. Fast det var roligt med Björn Afzelius.
Jag tror det gick ett varv till.
I går minus 27. I dag plusgrader och regn. Det är ju inte rätt. Och om det är rätt, varför kan det inte gå från noll till 27 plus i stället? Världen är ett skithål.
12 mil på e4:an i -3 och spöregn var en fest. ren körglädje!
Ja, sex timmar bussfärd från Umeå till Piteå varav två timmar stillastående var också ljuvligt! Ordentligt med gubbknä nu.
Fast nu var det ju årets bästa låtar på Spotify vi skulle ägna oss åt, eller hur? Min lista känns sjukt ospännande men prempa för all del!
http://open.spotify.com/user/skauneboy/playlist/4gfLAXI83THhOS9QSMsczO
Tycker annars det är dags för en öppen spellista igen, som utanför kanon-listan men med annat tema dårå. Hjärnstorma!
Jag har haft en idé om en öppen lista rätt länge nu, men den är så himla svår att förklara. Jag tänker på låtar med dålig produktion, som är bra nästan FÖR ATT det är dåligt producerade. Tänker på rätt mycket Gun Club och ”sena” Replacements. Även ex vis Kiss och Runaways hör dit, låtar som är ”misslyckade”, har för låga gitarrer, dåligt trumljud, inget sväng etc. Kan inte förklara bättre än att exemplifiera: http://open.spotify.com/user/chops/playlist/10bv0OzdMFivyUfPowmh1M
Alla låtar här låter ju förjävligt av olika anledningar, men världen skulle varit sämre utan dem. Plus: de är (för mig) så totalt ikoniska, de skulle inte kunna låta annorlunda, inte så jag kan förställa mig det i alla fall.
Fyll gärna på om ni känner er hågade.
Lite märkligt och lite coolt: Indonesien har en av världens största punkscener. Lite farligt att hålla på med sådant i sådana länder. Grym podcast på temat: http://www.abc.net.au/radionational/programs/360/indonesian-punks/5909858
Annars så lyssnar jag mest på min gamla Whitney C-60. Döpte om den till C-120 och upptäckte att It’s Not Right […] inte är med! Så bra är/var hon. Det går att hitta en och en halv timme perfekt musik utan att ens toppa. För det är ju hennes bästa låt, lätt.
Rätt pliktskyldigt C-60, men inte nödvändigtvis sämre för det. Gott slut på er!
http://open.spotify.com/user/cxxxy/playlist/2HEuzRczbHsTtlIrEGDMPt
Skickat årliga nu. Låt mig veta om Ni ej fått men vill ha. Behöver en giltig mailadress. Er giltiga mailadress menar jag. Jag har en egen.
Jag tar gärna om jag får. Till bq-hjort.
Lade in den. Kan inte leva utan den.
Tack snälla!
Det var lite Birro över den där raden med att surfa på blod.
Hehehe, vare ju I N T E .
Gott Nytt! Blir himla glad om jag får en dikt. Gmail: david.skanehult
Puss och kram!
Gott nytt! Skulle också gärna läsa lite poetri till nyårsstölen.
olleekbom@gmail.com
Tack för 2014.
Tack för fina årliga. Hehehe, Birro, ja jävlars. Fast inte vet jag nåt om Birro egentligen, men Kboi känns ju alltid trovärdig, påläst och initierad.
Men jaha, till grejjen! Inte vet jag vad jag tror om 2015, men nog ska ni alla få ett bästa år i år hoppas och vill jag. Och extra speciellt så poeten och rockar’n.
Nu när Gbg är så på tapeten, glöm inte mäktet heller: http://open.spotify.com/track/6UUvEYYyVOu2jlkXpPVBc7
Det här är ju fett och härligt, allsången!
Ok, varför denna fixering vid Göteborg då? Jo för att Viva Hate var så himla dåligt. Jag vill verkligen inte falla in i någon mobbande hatkör här, det klarar internet av helt på egen hand. En känd kulturjournalist skrev på Facebook att han fattar varför (den svenska, antar jag) indien kom från Norrland och inte från Västkusten. Tänker att han menar att vi inte lyssnade så mycket på Cult och Thåström norr om Sundsvall (och Gävle, där denne journalist huserade med sin orkester). Cult och framförallt Imperiet/Thåström var ju en av anledningarna till att man höll på som man gjorde. Den där skrevande ta sig på kuken-rocken var ju vidrig. Det som var indie var ju liksom motsatsen till hur parodisk rocken (och punken) hade blivit. Det är ju fint menat om han menade så., men stämmer det verkligen? Inte var Broder Daniel sådär egentligen. Eller Honey Is Cool m fl. Eller ens tidigare: Carbide, Camouflage etc.
Och så kände jag att jag var tvungen att se Känn ingen sorg innan jag avfärdade hela skiten, västkusten och allt. Såg den nyss. Tyckte den var lite ojämn men riktigt bra när den var bra. Gillade hon som höll på med MMA, huvudrollen och Von Brömsen jättemycket. Och musiken klämdes fint in i filmen.
Ja det var det, inte mer, jag ville säga. Viva GBG, inte Hate.Alltså, Heja hat, inte teveserien.
Förra skitåret läste jag mest böcker om islamofobiska roevhaal och började associera läsandet med frustration och negativitet, men nu sitter jag och läser officiella Clash-biografin. Känns som en bra början på 2015. Gott nytt, allihop.
Min 2014-lista, tog inte med nån metal. Kan eventuellt bli en egen lista.
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/2o6dZNgrChcMjyS3f5gknN
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/2o6dZNgrChcMjyS3f5gknN
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/2o6dZNgrChcMjyS3f5gknN
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/2o6dZNgrChcMjyS3f5gknN
Dagens fynd (vid utrensning av gadderåb): en fiasko- och klassikerbetonad turne-skjorta a la BQ. Storlek s enligt grejen i kragen, snarare xl enligt passformen. Konstig spyorange färg, lite som när man kräkits sen man druckit sådan där tysk multivitaminjuice köpt på Lidl. Och så på ärmen: en gul (?), mot bakgrunden halvt osynlig stjärna, under vilen det står the bear quartet med feta gemener som typ går in i varandra.
Kärleken.
Lyssna mer på Slowgold, de är så bra.
Må så vara, men med skalpeller i kroppen och frustration i knoppen hjälper det bara att VRÅLA:
I AM THE KING, I AM THE KING, I AM THE KING, I AM THE KING, I AM THE KING, I AM THE KING, I AM THE KING, I AM THE KING!
Yes TP!
Har sett två första Hunger Games. Men åh.
Jag förutspår att 2015 blir ett poppigare och svängigare år:
http://open.spotify.com/user/karlitos/playlist/3byWukF6Gybg2DuxjIDSOg
http://open.spotify.com/user/karlitos/playlist/3byWukF6Gybg2DuxjIDSOg
http://open.spotify.com/user/karlitos/playlist/3byWukF6Gybg2DuxjIDSOg
http://open.spotify.com/user/karlitos/playlist/3byWukF6Gybg2DuxjIDSOg
Och nu såg jag sista Hobbit. Den bästa tycker jag.
Hypotes såhär på nyåret. I Sverige råder en dikotomi mellan västkust och östkust. Västkusten producerar enorma mängder skräp (Viva Hate) medan östkusten genererar kvalité (Den Fjärde Mannen). Tack för mig.
Mmmm. Fast Håkan Hellström – E-Type, Anti Cimex – Topper. Case Re-opened.
(obs, fick googla diktomi men fattar fortfarande int)
Visade Vi är bäst för amerikanerna, grinade igenom hela. Världens bästa film.
Matti: Det är för att det heter dikotomi, inte diktomi. En ’diktomi’ är ett poem där man går uteslutande på magkänsla, helt kompromisslöst. Det brukar även kallas ’göttebossk’.
Just det, det heter dikotomi. Och dina exempel är undantag som bekräftar min regel. Nytt exempel: Bear Quartet-Ingvar Oldsberg.
Nya Dödsfest heter alltså Den fjärde mannen!
var Anonym. hur det nu ska hjälpa er.
Tycker Blood & Chrome borde blivit mer än en pilot. Älskar BSG som jag älskar punk nästan.
Tycker John Cales senare skivor är lite underskattade, åtminstone av mig. Här är därför en grym ca C-60:a på Calelåtar från 1990 till idag. Alltså, av det som finns på spotify.
http://open.spotify.com/user/tpart/playlist/3fusLJyENFskvAYzxXSCU6
http://open.spotify.com/user/tpart/playlist/3fusLJyENFskvAYzxXSCU6
http://open.spotify.com/user/tpart/playlist/3fusLJyENFskvAYzxXSCU6
http://open.spotify.com/user/tpart/playlist/3fusLJyENFskvAYzxXSCU6
Mäktig lista, Tp!
Själv fick jag David Stubbs Krautbok i brevlådan idag. Gick och handlade med Neu! – ’75 i lurarna. Minus 15 och fullmånen (typ full-) hängde över järnverket. Finns ingenstans jag hellre vill vara, ingenting jag hellre vill göra.
Åh, en Krautbok är precis vad jag behöver. Håller på och harvar lite med en tungläst men intressant ENObok – On Some Faraway Beach. Andra gången jag läser den och blir åter deprimerad över mitt begränsade engelska ordförråd, men lyfts upp av det musikvitala 70-talet.
köpte Sunbathing Animal med Parquet Quorts igår. Asså, det är ju stundtals ganska bra!
Varför har Viva Hate fått huffsade recensioner? det måste ju vara en konspiration, finns ingen annan förklaring.
Kollar på Den fjärde mannen. Älskar böckerna och serien är ju helt klart sevärd. MEN, är det manus eller skådisarna? Man är ju mer kräsen på svenska iofs. Tex kärleksrelationen mellan LMJ och Pia? Eller Martinez? Viva Hate vågar jag mig inte på . Vet knappt hur man stavar till Moz, eller Parquet Courts tydligen.
”Varför har Viva Hate fått huffsade recensioner? det måste ju vara en konspiration, finns ingen annan förklaring.”
well… http://kritiker.se/film/kann-ingen-sorg/
Rapport från teven:
Fjärde mannen- håller med, måttligt manus med överraskande stel dialog. Ändå godkänd.
Callgirl – usel, riktigt uselt manus med andefattig dialog och ytliga, högst oengagerande, personporträtt. Ordinärt filmat. Obegripligt hur en stor kritikerkår lyckats lyfta upp den till en medelfyra. Att fånga sjuttiotalets början räcker inte.
The Fall – 1a omgången: helt vedervärdigt bra. Starkt manus som får en att kastas mellan hopp och förtvivlan, senare mest i olika grader av förtvivlan. Blev deprimerad i tre dagar, på riktigt. Grym i alla bemärkelser.
BSG – började julhelgen med 8 avsnitt av 1an. Inser att det är en mognadsprocess. Godkänt än så länge, bitvis riktigt bra men jag är fortfarande lite för omogen än tror jag. Lovar att inte ge upp.
Bron- började med den för tre dagar sedan. Oväntat bra med kul karaktärer och dialog. Fyra avsnitt sedda, ser fram mot nästa avsnitt.
De två första Hunger Games föll jag helt för för ett halvår sedan. Trean ligger på lager än så länge.
Viva hate håller jag mig ifrån.
Har varje rättighet en motsvarande skyldighet?
Förresten, jag måste ju se hela Jordbrosviten!
Allt på svtplay just nu. Tänker se den baklänges, tror det är grejjen
Jordbrosviten! Vi har suttit helt stilla här hemma och bara… Ja, tagit in. Bäst.
svt play i apple-tv. så jävurst bekvämt. och bekvämt är allt jag begär.
jag var anonym.
Hur menar matti? Och vad är det han sitter och tänker på kl 04.21 om morgonen?
Tänkte på olika. Kunde inte somna om som vanligt. Menade precis det jag skrev, men kan kanske utveckla lite. T ex, vad är en ”rättighet” egentligen? Och vem ska tillhandahålla den?
De heter väl Parquet Courts med olika stavningar på olika skivor typ?
Jo, jag skyller på det. Ett typiskt +++ till ++++ band!
Inte hört dem så mycket, lite på grund av den där oinspirerande tre plus-känslan. Tipsa gärna om nåt!
Har haft halsbränna precis hela jävla dagen.
Jag gör mig oftast mån om att inte hänga med. Men nu är alltså PSL nedlagt. Vet man varför?
Är det den där tv-serien Matti kollar på hela tiden?
Jaha, om man skulle försöka sova lite då, såhär sista natten på jullovet. Har nu sänkt dottern. För fjärde gången. Hoppas hon sover lite längre än 10 minuter den här gången. Gott nytt år!
inleder 2015 med att ha feberfrossa och inte kunna svälja!
H: har bara Sunbathing Animal och den pendlar ju som sagt mellan högt och långt. Här har du ett exempel på högt:
http://open.spotify.com/track/1xHwiuAGXmgePujWLNprrx
Spaning: Om man inte heter sitt riktiga namn på facebook, är man vänster.
vad betyder ett alias här då?
Musikbulimi galore här hemma nu.
Snart kommer Levande död i norra Norrland. Bäva!
PSL, de tröttnade väl bara, så tyckte jag det verkade i alla fall. Ingen konflikt vad jag kunde utläsa.
Tänkte skriva: ”så nu finns bara Sonic kvar från gammelmendiatiden.” Sen kom jag ihåg att ”gammelmedia” är omodernt att säga. Och är vloggen redan obsolet?
Förresten, gräver i tyska proggen pga krautboken. Den här är måhända old news för somliga, men nytt för mig. Tänker att t ex Benny skulle älska: http://open.spotify.com/album/1Y3dwv2r4RKHsgwRF7Vq6H
Får man säga Kraut igen?
Hehe.
Men hur är’an, alltså nya krautboken, jämfört med krautsampler’n, undrar jag.
Inte läst Copes bok (har den,beställde den en gång, men den var på tyska…). Men Future Days är helt suverän. Ungefär som Rip it Up and Start Again. Alltså, initierad, intresserad, välresearchad och rolig. Plus har den där egenskapen att när man undrar ngt själv kommer svaret lite senare. Det sista sagt med kritikerögon. Det är ju annars vanligt att man vill ha något fördjupat eller ytterligare förklarat. Och så sällan man blir helt nöjd med det. Pga man är större eller iaf lika stor nörd som författaren.
Åh, tack!
Ikväll ska’re beställas. Gillar ego-jul i efterskott.
Bonusspåren på Conrad S-plattan är lite överkurs. Personligen hoppar jag över dem, sparar till eventuell framtida fördjupning.
Ledsen Matti, jsg föredrar rent fläsk. Aldrig gillat schnitzel.
Har gjort en13 skivor/drygt tio timmar lång spellista med det bästa tyska innan Neubauten. Den går att ha på repeat, och skivorna funkar utmärkt i precis den här följden. Lägger till, drar ifrån än så länge. Men om ni ska resa långt eller jobba med folk ni hatar så fungerar den bra.Nästan inget jobbigt heller. Inga plötsliga noiseattacker mitt i natten, menar jag.
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/61mcNANE7amnBjayRgfuiW
Innan Neubauten stämmer inte riktigt men ni fattar säkert.
Plötslig noiseattack i natten lät ju lockande. Men tack ändå, verkar fet lista.
Kanske jag luras. Mitt i femte timmen djup sömnPANG!!!
Errata: jag citerade CTMF-låten ”Song of Myself” häromsistens, då hade jag inte fattat att det var en tonsättning av en Walt Whitman-dikt. Förklarar de ändå rätt oväntat höga lyriska höjderna, men tar inget från låten i övrigt. Sen borde man (jag) kanske fattat att det var en dikt, Billy Childish har använt dikter rätt mycket på sistone, men jag tyckte liksom att det gick en rak linje mellan ”Song of Myself” och främst ”I Validate Myself” och ”Distorted Clarity”, men även med flera andra av CTMF-texterna. Och det gör det väl i och för sig fortfarande.
Det var jag.
Fint om Billy Childish.
Glöm inte öppna listan!
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/10bv0OzdMFivyUfPowmh1M
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/10bv0OzdMFivyUfPowmh1M
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/10bv0OzdMFivyUfPowmh1M
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/10bv0OzdMFivyUfPowmh1M
Sånt som är bra fast det är dåligt. Kanske för att det är dåligt. Inte guilty pleasures (som jag inte tror finns än).
Men tyska för nybörjare var inte dumt det heller
Alltså i förhållande till den senare tyska varianten, menar jag.
Bra fast det är dåligt? Ich fattar nicht.
Som jag skrev tidigare:
Jag har haft en idé om en öppen lista rätt länge nu, men den är så himla svår att förklara. Jag tänker på låtar med dålig produktion, som är bra nästan FÖR ATT det är dåligt producerade. Tänker på rätt mycket Gun Club och ”sena” Replacements. Även ex vis Kiss och Runaways hör dit, låtar som är ”misslyckade”, har för låga gitarrer, dåligt trumljud, inget sväng etc. Kan inte förklara bättre än att exemplifiera: http://open.spotify.com/user/c…..yUfPowmh1M
Alla låtar här låter ju förjävligt av olika anledningar, men världen skulle varit sämre utan dem. Plus: de är (för mig) så totalt ikoniska, de skulle inte kunna låta annorlunda, inte så jag kan förställa mig det i alla fall.
Fyll gärna på om ni känner er hågade.
46 vårar. Grymt.
grattis gubben
Grymt var ordet sa Bull. Grattis, sa Bill (och jag)
Grattis på födelsedagen! Ha en bra en.
Grattis!
The Fall slutade rätt b tycker jag.
Grattis på fölkafänkan!
Gratulationer från Göteborg!
grattis!
Men tack ni, inte ska väl jag osvosv!
Läste en grej om den här attacken på yttrandefriheten: den kommer nästan alltid från andra hållet: från regeringar. Värt att tänka på mitt i tragedin. Värt att märka ord, menar jag. Att väga dem.
Je suis un anarchiste
Je suis Claude un mec Français
C’est cool, c’est cool, vive la punk rock!
http://thepiratebay.se/ tillbaka imorgon?
Asså den här tyska spellistan kan mycket väl vara det bästa som hänt i mina pendlande Sennheiser hd25. Med eller utan noiseattack i natten.
Funderar som fan på det här med rättigheter och motsvarande skyldigheter. Känns som att du är något på spåren men får inte ihop några klara resonemang i mitt huvud än.
Grattis!!!
Beatles och Taylor Swift blablabla, men jag har aldrig sett någon enda kommentar om att AC/DC saknas på Spotify!!!
http://www.lamour.se/product/ra%CC%8Ad-kjetil-senza-testa-mattias-alkberg-levande-do%CC%88d-norra-norrland-lp/
holy moly
AC/DC är ju ett av världens överlägset mest överskattade band.
Må så vara, men nog vill alla spinna ett par, tre spår någon gång om året? Tur att youtube finns. Nu har jag dock gått vidare till Dr John.
Det är ju lite som att man vill höra ”Bullet” med Misfits ibland, även om det definitivt räcker så. Eller hur?
Hehe. Jo, kanske. Problem Child på tian. Tur man köpte skivorna nån gång när man var extra ung och dum.
Och nu lyssnade jag på ”Bullet” tre gånger på raken, hejdå Gris Gris. Bra vev.
En grej till om t ex Charlie Hebdo/Lars Vilks/Dan Parks (utan att jämföra/likställa dessas syften mer än i just detta) etc: Varförvarförvarför är det så viktigt att provocera och utmana de som definitivt BLIR provocerade? Är det inte nåt storebrorsigt över det, mer än politiskt relevant? Nån slags okuvlig drift att reta och irritera?
OBS!! menar absolut inte att försvara det fruktansvärda som hände i Paris, menar bara att jag fattar inte varför man prompt måste tjafsa med de som tjafs inte biter på det allra minsta, som de som petar antagligen VET att tjafs inte biter på? Vad är meningen med det?
Som jag uppfattat det så tjafsar och retar Charlie Hebdo alla i maktposition, från presidenten till religiösa ledare till kulturelit. I fransk kontext har detta en historia och tradition som vi saknar, så det är lite svårt att jämföra med svenska provokatörer. Dessutom är Parks och Vilks lite mer riktade i sina provokationer och har definitivt femåring över sig. Ditt resonemang passar bättre på dem än på CH.
Jag tycker att det varit svårt att bilda en uppfattning om Charlie Hedbo (och som jag just såg någon skriva på facebook, man vill slippa göra det i ljuset av vad som hänt), när vissa menar att den är rasistisk och sexistisk och på andra håll det KBoi skriver, att häcklar mot alla religioner (vilket bekvämt sätt att bädda in islamofobi, kan jag tycka). Som alltid handlar det väl om ifall sparkarna är riktade uppåt eller nedåt, men hur svår den definitionen kan vara, och kanske inte alltid helt svartvit heller.
Den okuvliga driften att peta där det gör som ondast har jag åtminstone nån sorts allmänexistentiell förståelse för, även om det leder till mycket elände. Det är mycket möjligt att jag bara pratar strunt nu, dock.
(menade alltså INTE att KBoi bäddar in islamofobi genom att nämna honom i sammanhanget, ville bara referera eftersom han skrivit i de banorna – som jag inte heller menar är fel, jag menar just att jag är en aning förvirrad)
Jo, jag vet såklart det (skrev ju att jag inte jämförde deras syften egentligen), men vem är jag om Jag är Charlie? Mer än en som självklart fördömer idioterna som sköt ihjäl folk?
Skulle jag lika gärna kunna skriva: ”Jag är ingen mördare”? Eller ”Jag är emot mord”?
Jag för inget resonemang alltså, jag undrar uppriktigt (som fellow provokatör och biologisk storebror) vad som är drivkraften när en ändå är helt säker på att det inte kommer att leda någonstans. Är det sätt att visa sympati med andra (som tycker mer som en själv), snarare än antipati mot de man provocerar? Är det det som är satir? Vad är satir egentligen? Är det ”femåring” till sin natur?
Bara slog mig att jag inte förstår det här riktigt. Att jag tycker det är jobbigt att kalla mig Charlie, känner mig som ett svin för att jag inte gör det. Skulle känna mig som ett svin om jag gjorde det.
Det är så svårt att vara människa. Tur man har krautrock att fly till.
Det sista till KBoi, H skrev samtidigt. Men det är väl till båda. Och alla.
Hittade G R Y M Krautsamling, sammanställd av självaste Tim Gane:
http://open.spotify.com/album/12DuJaQnMgB8VWNrnBzKmF
Om min tyska för nybörjare är för lång, eller väcker en specifik lust hos somliga.
Det jag menade var samma för CH, LV och DP, var att de alla blivit utsatta för våld pga sina ”provokationer”.
Jag väljer att inte kalla mig Charlie, även fast jag sympatiserar med de som attackerats och är emot mord. Jag har inte tillräckligt på fötter för att kalla mig Charlie, för jag har aldrig läst tidningen, vet inte tonen, kan inte kontexten. Satir är inte femåring, det måste finnas smarts. Benny är satiriker, han kanske kan förklara. Och bjuda på en vitsue.
Den här ”Doppenschnitt” med Moebius & Beerbohm börjar ju exakt likadant som ”Pay Your Rates” med The Fall. Intressant, tyckte jag.
Hahaha, ja. Mark E Smith hatar ju all musik utomThe Fall och Can. Enligt Steve Hanley, vars finfina självbiografi jag läste nyss.
Jag tänker att steget mellan Moebius & Beerbohm och Can är ju inte helt oöverskådligt långt.
Blir helt sjuk i huvet av Future Days-boken. Upptäcker så mycket musik. Trodde ändå jag hade viss koll, men närru. Det är så himla härligt!!!
Själv simmar jag just nu runt med Ayers, Cale, Nico, Wyatt och Eno i huvudet. Precis, en himla härlig känsla!
Verkligen myser på all experimentlusta och upptäckarglädje och minns när vi själva i ett parallellt universum experimenterade med två tandbergbandspelare och spelade in pruttar som sedan spelades upp och in på nytt i olika hastigheter. Måste ju ha varit nästan samtidigt med Eno i London. En gick vidare medan en annan fastande i prutthumorn.
Nä, inte är det en långsökt koppling? Mark E Smith är ju förresten en solklar musiknörd hur mycket han än försöker dölja det.
Jag passar förresten på att fråga om ”Vilken pärla” är medvetet eller omedvetet inspirerad av ”Overheard” med Raincoats? Och har du några t-shirts att sälja?
Har ni hört den här superstora hiten med Omi, Cheerleader? Låter som om Arthur Russell har proddat Graceland.
Någon skulle kunna göra en liknande bok om den svenska scenen på 70-talet (med start kring 68 och sluta kring 81). Det vill säga utifrån ett musikaliskt perspektiv. Inte som Håkan Laghers Progg-bok, som handlar lika mycket om tiden i sig, politiken och musikrörelsen. Och som är grym i sig. Det vore mäktigt om någon skrev lika musikaliskt initierat om hur lika och olika Joakim Skogsberg, John Holm, Kjell Höglund, Sogmusobil, Träd gräs och stenar, Stockholm Norra, Mount Everst Trio, Tomas Mera Gartz etc etc var, precis som de tyska banden. Tycker den musikaliska delen av svenskt 70-tal är så underskattad, nästan bortglömd, till förmån för Kampen och minnen.
OCH tycker den svenska scenen verkar ha haft mer gemensamt med den tyska än den engelska och amerikanska: experimenterandet till förmån för konformism t ex. Någon måste sitta på den här expertisen utan att själv varit så insyltad att hen sett sig blind. Vem? Stefan Kery? Elena Wolay?
Går förresten inte att bringa reda i Popol Vuh på Spotify, men den här låten, jag dör!
http://open.spotify.com/track/2qtQOzLQdq2MkxCOWx5b4N
Vilken pärla vs Raincoats, omedvetet. Fast har alltid lyssnat mycket på Dull Day med Birtday Party. Och den är ju i sin tur också väldigt lik Overheard, fast i moll.
Och det finns tischor.
Lyssnar på ”Dull Day” nu (och påminns om att jag har oerhört svårt för Nick Cave som sångare), vilken trio låtar!
Hela den där Popol Vuh-skivan/samlingen är ju grym ändå. Men den har inte många likheter med originalet/originalen, enligt Wiki i alla fall: låtar, låtlängder etc. Låter ändå svinbra.
Äh, den måste in på listan.
Åh! I Östersund finns det en krautkännare av rang. Hade typ norra Europas största Deep Purple-samling, sålde den och la alla stålarna på kosmische musik från Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike och gud vet vart. Han hade Skivbörsen i stan vilket gjorde att alla ungdomar i mitten på 90-talet som hängde där blev indoktrinerade i GÄA, Yatha Sidhra och Guru Guru. Fatta vad man har att tacka honom?
de andra ungdomarna skaffade tjej/kille och blev popstjärna istället.
Jag tolkar je suis Charlie som typ, hej, jag är fria världen. Inte som hej, jag är expert på fransk satir. Utanför Frankrike i alla fall.
Men allt det där blir ju lite ”jag är emot gift i dagismaten”. Vilket man iofs är.
å grattis i efterskott! nu ska jag beställa krautboken.
Heja micke på börsen, heja popul vuh!
Har nassesvinen som försöker rida på tragedin i Frankrike börjat kalla sig Charlie de med eller? I så fall vill en ju verkligen inte haka på den formen av empatiyttring.
Solidaritetsyttring kanske jag borde sagt. Jaja, hjort är hjort.
Idag har jag lärt mig att skräddarn kanske är från Öset. Jag fick även en kort vattenplaning i snömodden nånstans utanför Oskarshamn, men ni kan vara lugna: allt e alright.
Är förrresten lite besvikna på er, att ni inte Can hålla er till ämnet nu när ni ändå snackar omett.
sist jag slira var jag strax söder om Godmersta.
Alltså, den franska kontexten är jätteviktig för att förstå CH. Men såg nån som skrev att det var inte så länge sedan vi delade den synen på religioner och överhet (minns Epix och Pox och innan det Hillersberg, Puss etc). Att Frankrike aldrig anammade intersektionell analys som vi gjorde (och Tyskland, och innan oss USA). Men nu är det som det är.
Man behöver inte vara Charlie men det är inte fel att vara det heller. Det sistnämnda är en egen slutsats.
En liten påminnelse om hur det var förr:
http://sundblom.wordpress.com/2012/05/17/moralpanik-polismotstand-och-atal-epix-forlag-och-vuxenserierna-var-inte-valkomna-i-den-svenska-ankdammen/
Tänk mindre på det sorgliga i att de försvann och mer på att det faktiskt gavs ut vuxenserier i mängder förr, och att det faktiskt finns seriösa grejer bortom de numera ikoniserade bröderna Hernandez, Alan Moore och manga typ Akira. I Sverige! Galago i all ära, jag älskar Galago och Johannes Klenell, men det finns och fanns mer.
Alltså, tycker att man inte ska glömma engelska mästerverk som ”No pussyfooting” och ”Evening star” av Fripp&Eno. Om vi nu ska hålla oss till ämnet.
Fin pop från umä. Slut på meddelandet.
http://open.spotify.com/track/74UozKCazWR6rOijw8mraf
Jag sitter på bibblan och läser i senaste Sonic att det ligger mycket arbete bakom de senaste årens stora pophits. Det står verkligen så, att det är ett överraskande faktum: ”visade sig i själva verket vara produkten av idogt arbete”. Jag tror du kan leta i stjärnorna efter din svenska proggbok, Matti.
En kan ju drömma.
Jag vill ha öl. Vin går också bra.
Jag har folköl.
I Got Nothing.
Kolla det här, efter BP men innan Bad Seeds.
http://www.youtube.com/watch?v=BgNoJsm9jUw
Jag har vodka tonic, italienskt bubbel och rödvin. Hejdå!
Halvjobbigt att vara trummis i det gänget. Alla festar hela tiden, trummisen håller ordning. Trummisen är rockens kamrer.
Det här då, åh vad fint och sorgligt. Sista de gjorde.
http://www.youtube.com/watch?v=4Lc4bna6XKE
Hittade den här på Facebook, vill inte dela den pga känns som att alla inte skulle ta det för var det är (musikhistoria deluxe), men det är sjukt bra.
http://dangerousminds.net/comments/like_the_wicker_man_on_heroin_nico_and_a_young_iggy_pop_in_evening_of_light
Länkbonanza nu, men fuck it. BENNY!!!: http://www.svd.se/kultur/the-go-betweens-byggde-broar-till-litteraturen_4239277.svd
Så, nu fick jag tillfälligt nog av det tyska. Nu vill jag lyssna på indie, sån där de vevar (och plockar) på sina Fendergitarrer (eller Rickenbacker) genom sina Fender Twinförstärkare (eller Vox AC-30) och inte är så bra på att ta i när de sjunger.
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/5NmYb7Ac27I13B7e7iJTcY
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/5NmYb7Ac27I13B7e7iJTcY
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/5NmYb7Ac27I13B7e7iJTcY
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/5NmYb7Ac27I13B7e7iJTcY
Egentligen helt ointressant och dessutom old news men gud vad tidiga Stone Roses lät exakt som tidiga Primal Scream,
Var inte det samma band? Precis som Union Carbide och Stonefunkers.
Hahhaha, jo, så vare.
Fin Cavemen (Mick Harvey- rockens kamrer!), fin Nico, men ändå, det här är bra om satir (om ni inte redan läst ferståss):http://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/unmournable-bodies
Nu är jag sjuk. Troligtvis influensa.
Jag blir glad när Wiehe får Jan Myrdals stora pris-Leninpriset! Jag skulle inte tacka nej själv kan jag ju lätt säga.
(Namnet är snott från Lenins fredspris, inte från Leninpriset självt. Hahahaha, de borde ju döpt till det i såna fall.)
Nä Benny, du är sjuk för du kan inte se när löven faller ner hur ful jag e. Det går över om några dagar. Vila och drick mycket vatten.
Hann ju aldrig lyssna på musik i höstas. Tar igen lite nu. Hade ni med Inga Copeland på era årsbästa-listor? Det bör man ha haft.
Förresten, reposta gärna era årsbästa!
Haha, klassiskt exempel på hur obegripliga texter han skriver.
Ska försöka göra en lista idag, alltså den C:60 grejen.
Ett tecken på musikalisk kvalitet skulle kunna vara det faktum att det inte går att använda låtar från en viss skiva i andra sammanhang. Det vill säga i spellistor och dylikt.
Jag lyssnade precis igenom hela Psychocandy med The Jesus And Mary Chain, och den är ju så. VIlken extrem skiva ändå. Jag kan inte komma på någon liknande skiva. Eller, det är klart jag kan, Velvets tredje, vilken Shangri-Las-samling som helst, men betänk när den kom, flera år innan nåt med exempelvis Beat Happening (som faktiskt är det enda någorlunda samtida man kan jämföra med: fans ju epigoner också, somliga av C-86-banden etc). Allt sjukt reverb på gitarrerna, det dränker ju trummorna emellanåt. Det är inte så mycket disten egentligen, rundgången på ett par låtar möjligen. Det låter en del som Suicide också. My Bloody Valentine, säger någon, tja, de släppte Isn’t Anything typ två år efteråt och den är inte ens nära lika radikal i sin ljudbild och de spelar en helt annan slags musik, unikt i sig såklart, men de har ju lika mycket gemensamt med Sonic Youth och Cocteau Twins. Psychocandy låter verkligen helt eget. Redan på skivan efter, EPn efter till och med (Some Candy Talking) var det över, då var det bara vanliga treackordslåtar. Rätt bra ibland, men inte unikt. De hade slutat med feedback och reverb.
Kommer hur som helst inte på så många skivor som inte går att sätta in i andra sammanhang. En del Swans-grejer kanske, Children of God. MBV i viss mån, andra.
Två grejer md Psychocandy som är mindre bäst: att det är singelversionen på Never Understand på skivan. Och på att låten Some Candy Talking inkluderats på CD och de digitala utgåvorna. Vilket är ett otyg på precis samma sätt som inkluderandet av This Charming Man och How Soon Is Now på Smiths första respektive andra.
Jaja, ville bara säga.
Va, är det sant matti? Var The Jesus and Mary Chain också samma band som Stone Roses, Primal Scream, My Bloody Valentine och Stonefunkers på första skivan? Det är så man bågnar!
Jag lyssnade på min JAMC-lista relativt nyligen och tyckte att den var sådär. Jag tror inte att det är listans fel, alltså. Skulle kanske inte kalla Psychocandy för överskattad, det är fel ord, men JAMC har det gemensamt med Velvet Underground FÖR MIG (jag muckar inte gräl) att jag hellre lyssnar på band som inspirerats av dem. Syftar inte på epigonerna, men båda två banden har ju helt uppenbart öppnat dörrar för nya sätt att låta. Det jag uppskattar mest med Psychocandy är typ samma som med Ramones första. Radikaliteten, som du säger. Det är väl inte som att de gör bäst låtar eller bryter ny musikalisk mark i vanlig mening, utan att de liksom drar sin estetik så jävla långt att det inte går att ifrågasätta och definitivt inte att toppa. Serietidningsaspekten hos Ramones finns ju i nästan samma grad hos JAMC.
Jag diskuterar gärna vidare, nu har jag skrivit det här så länge.
Diskuterar också gärna vidare. Men nu, när jag letade igenom mina listor efter din JAMC, H, så hittade jag den här.
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/5BFKoP5SW5Fc8Xik4fYYxH
Sjukt refrängstarka ändå. Underskattade, hävdar jag. Missförstådda.
Klassisk C-60.
Skrev långt om JAMC igen nu, men det försvann. Åh.
JAMC, RHCP. Nåt spetziellt med de förkortningarna ändå.
Jag hade tänkt skriva jättelångt – och dessutom skitsmart! – om JAMC, men nu kommer kvällströttheten.
Som JaMC nörd skäms jag för frågan – vad är skillnaden mellan 12″ och 7″ versionen av ”Never Understand”? Eller vilken version vill du ha av ”NU” Matti?
Nä, alltså jag vet inte om den ens finns i olika versioner, men man hör att versionen på LPn är inspelad vid ett annat tillfälle än resten av låtarna på skivan.
OK- då förstår jag och håller med.
Och officielt utgivet finns följande versioner av Never Understand:
Demo (Porta)
Peelsession
Singel (och album) version
Alternativ version (Alaska studio)
Sedan ryktas det om Stephen Street version, men det är nog kanske inte sant.
stort grattis till G!
Grattis Gummis!
Nu, äntligen. Det tog bara 7 år från förra skivan.
http://open.spotify.com/track/1dFz2atoZeOxjlnGkjj9td
Och Conny! En glädjens afton detta!
så jävla coola gitarrer. ja, de på connys nya singel alltså.
Så jävla bra.
Åh Conny SOM jag har längtat!
Men Conny! Vilket magiskt riff!
Mina vänner, jag rodnar och bockar.
Det är ändå bara en elftedel av skivan. Alla låtar är lika bra som Aldrig tyst igen. (menar inte att skivan är tio gånger bättre, fast den ju det i såna fall! //Mattegeni)
Fick Levande död-LPn i posten idag. Åh, mäktet.
Äntligen!
”börja åka skejpård”
<3<3<3<3<3<3<3
Måste instämma i hyllningarna till Conny, efterlängtat och underbart!
Fråga till Conny: Vilka är det som spelar på skivan? Det låter fantastiskt!
Karikatyrerna lika fel som judevitsar | Kultur | Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/kultur/article20154130.ab
Så här tycker jag med. Lite respekt, lite hyfs.
”Jag blir aldrig kysk igen, jag vill bara vänslas mer”
Atta boy!
Conny! Förväntningarna infrias och trissas upp inför hela skivan.
Je suis en excentrisk tant.
Januari.
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/1DQI7e98VObwQEnrPXefM7
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/1DQI7e98VObwQEnrPXefM7
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/1DQI7e98VObwQEnrPXefM7
http://open.spotify.com/user/chops/playlist/1DQI7e98VObwQEnrPXefM7
Jag lyssnade på ”Kids of the Black Hole” med Adolescents hela vägen hem från jobbet. Det ÄR ju världens bästa låt, nästan varje gång. Och hela bandet är ganska taffliga (jag känner igen ljudet av en basist som kollar på ett papper med tonerna medan han spelar när jag hör det), förutom Rikk Agnew som ligger ovanpå allting och är gitarrgud non stop. Magin kommer liksom ur den krocken, som big bang.
Men please H! Sist jag kolla var det Pearl Jam som spela in ”black old sun”.
Vad har ”Black Eyed Peas” med det här att göra? Det är inte ens en The Jam-låt.
Åh, det är Christian Gabel på trummor och Valdemar Asp på bas, som senast. De flesta låtarna är inspelade live i studio med 3 gitarrer, jag, Jon Bergström och Cristian Ramirez (sic!) spelar dem. Helt grymma musiker jag fått med på tåget.
Sen är matti med på kör på den här singeln och typ hälften av låtarna. Birgit Bidder också. Och så finns körinsatser av Tomas Bäcklund, Anton Nyström, Jonatan Lundberg och Micke Herrstöm. Min gamla kompis Peter Holmlund är också med på en låt.
Inspelning och mix av Johan Gustafson, som jag träffade första gången i studion när Nerverna gjorde Anarkist!
Mastringen gjorde Greg Calbi på Sterling Sound i New York.
Conny! Det här gillar jag v e r k l i g e n!
Jag hann ju aldrig lyssna på musik sista månaderna förra året, så jag hämtar in lite nu. Här är ett haltande årsbästa från 2014. Har inte varit i alla lådor och rotat än, som ni märker. Men jag gillade de här grejerna:
Dean Blunt – Black Metal
John Barera, Will Martin – Graceless
Caribou – Our Love
Roman Flügel – Happiness is Happening
Actress – Ghettoville
Real Estate – Atlas
Inga Copeland – Because i’m worth it
Blank Realm – Grassed Inn
LV – Islands
Mica Levi – Under the Skin
Terakraft – The Tapsit Years
Chad VanGaalen – Shrink Dust
New Jackson – Made it Mine
Mac Demarco – Salad Days
Fear of Men – Loom
Aerial Pink – Pom Pom
Och, januari blev ett av mina mer inspirerade C-60’s. Tycker nog det är ett av mina bästa, med en hel del från listan ovan.
http://open.spotify.com/user/cxxxy/playlist/7jx2gcZxQshntCkqtJa4Ob
Video!
http://www.youtube.com/watch?v=pQWUfi15AGI
vi får ta dagen som den kommer,vi ska njuta av varann. om du berättar om dina drömmar,så ska jag tyda dem om jag kan. och under tiden passerar vigenom ett regnigt europa.
Precis så här var det för ett par år sedan:
http://www.theguardian.com/music/musicblog/2014/dec/31/how-i-fell-in-love-with-the-fall-35th-anniversary
och fortfarande är.
Ja, jag är böjd att hålla med. Lyssnade igenom The Complete Peel Session flera varv när jag läste Hanlons memoarer i julas. Allt var bra. Eller i alla fall så var allt The Fall, det går inte att kategorisera på annat sätt. En helt egen värld, eget ekosystem liksom. Skrev ju här för några år sedan att föredrog (egentligen: det var precis så jag hittade in, men det förstod jag inte då) pop-TheFall. Plötsligt Satt jag där och dog åt Dragnet med.
folk brukar fråga varför jag älskar the fall så mycket. brukar svara att jag aldrig hört en the fall-låt som jag inte vill/måste höra om och om igen. det är nåt bara. genialiskt låter ju banalt men typ. sen riffen så klart. alltid riffen.
apropå riff lyssnade jag på jag ska bli en bättre vän idag. geniriff rakt igenom. älskar riff.
Tar med mig Renegade till akuten just nu, som tröst och smärtlindring till den behövande. Ganska symptomatiskt.
Geniriff:
http://open.spotify.com/track/7BRYiRP5pcEB1xdMknIpMv
Geniriff:
http://open.spotify.com/track/57iTt2f5KdrP5jbkMnV1Wf
och ja, det är ett riff.
Geniriff:
http://open.spotify.com/track/6LVzKLdwFRbCJKAsEA0pKz
Typiskt geniriff.
Åh lycka till på akuten! Aldrig kul på akuten.
Alltså hur utalas det? Sjeneriff eller jenereif?
Tack skräddarn. Verkar vara bättre än det verkade trots diabolisk värk.
Skj-ei:-n-i::rh;y-FF, om man ska vara noga.
Gör en geniriff-C60, skräddarn! Själv började jag på en gitarrfest-C60 igår, men blev avbruten.
Gitarrfest är när det är jättemycket gitarr på ett festligt sätt.
Är inte C:60 neutrum? *confuzzled*
Jag kommer att ha med Becks nya på min årsbästa-C:60, trots att han låtit sångaren i Nickelback lägga alla refränger på skivan.
NickelBeck! Ska fila ihop ett C-60 geniriff i helgen.
http://youtu.be/8gNGNMDX87I
Riffens riff.
Menar du den hårdkokte filmsnuten eller ölsorten eller scientologslackerrockaren nu?
Jeff Beck har inte släppt en soloplatta sen 2010 års Emotion & Commotion så Benny har sjukt dålig koll om det är han.
Mig veterligen har Lisbet Beck-Fries (senare Palme) aldrig släppt en platta, så det är nog inte hon.
Det här är för övrigt Hantes skämt. Tack Hanet!
https://www.youtube.com/watch?v=NN75im_us4k
#han1
Metodtriangulering:
Shredd, känner du han1?
I do. Fast vi umgås mest på twitter.
Skräddarn, svara ärligt: behöver man använda tandtråd?
Kan väl vara bra typ nån gång i veckan? Eftersom borsten inte kommer åt mellan tänderna. Har man däremot anlag för tandlossning måste man tyvärr vara flitigare. Kolla med mami och papi! Har nån av dem tandlossning => använd tandtråd.
Saken är ju ”multifaktoriell”, dvs vi vet inte, så svaret kan ju göras mycket längre men ungefär som ovan.
Om jag gör det själv? Nix pix Amerika. Men tro mig, du vill inte byta gaddar med mig.
Sånt där skoter man väl i.
larven eller sno tric?
Tack, jag tolkar svaret som att det inte är nödvändigt. Du är en drömkäftis.
Först ställde de in Utopia, nu In the Flesh. Bastards. Olika bastards men ändå.
Det var väl för fan i grefvens tid dom ställde in Utopia. Vilken geggamoja det var sista två avsnitten. Som en pingsimatch.
Äh, grymma ju. Och vilken cliffhanger. Plus älskar alla som pratar som Becky (och Gwen Cooper i Torchwood). Walesisk brytning. Mitt finaste.
Om man bara lyssnar, vad grymt det blir ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=ggM-HtmLsgE
Fincher ska ju göra Utopia för HBO fast det lär knappast bli samma utan det där typiskt brittiska och framför allt Becky!
Banshee har ju börjat om i alla fall.
Vadå cliffhanger? Alla turn of events fram till ’cliffhangern’var ju större. Det hände så stora grejer att ingetblev spännande längre. Jag letar kickar.
Det här är ju bisarrt bra: http://www.svtplay.se/video/2586806/morran-och-tobias/avsnitt-1
https://www.youtube.com/watch?v=5BBaFELzbpE
är bättre
Ja, eller nä. Nu kör vi.
måndag
http://open.spotify.com/track/2Bh9wDHS41YLFEhzjZ1ujj
80% rikare än hälften av mänskligheten. Rubrik i DN idag. Förutom att det är fel (att det är så, det språkliga kan jag inte ta in pga inte fått i mig kaffe ännu) så vore en rolig rubrik: 80% rikare än 20%.
Procentsatserna för Svärje lär ju svaja efter idag, när ”finansmannen” Peter Wallenberg dött. Jag hatar rika, riktigt ordentligt.
”History has a stutter, it says wa-wa-wa-wa-watch out”, sjunger Mekons.
Allt gnäll om P3Guld, allt gnäll om gnället om P3Guld. Men kan man tävla i musik då?
Japp, man kan tävla i musik. 6 februari.
Rätt!
Jag stod just med Lars Noréns nya bok i handen och blev skitsur. Ska det vara en jävla bok med text i eller en jävla coffee table-prydnad? Ska det föreställa finkultur eller? Gör en vanlig jävla bok för fan!
yachtrock, balearic, ital etc. etc. skivsamlare som gillar kass musik, kommer aldrig riktigt fatta det.
eller kass och kass, har ju inte jag att göra med förstås. kommer aldrig fatta vad som är så ballt med det snarare.
Tycker Rival Dealer är en av världens bästa skivor, någonsin.
eller någonsin och någonsin, har ju inte jag att göra med förstås. kommer aldrig fatta vad som är så universellt med det snarare.
Är det yachtrock? Blir det beef nu?
På sätt och vis. Den handlar om transexuellas rättigheter, till att lyssna på vad dom vill på yachten. Jååååt. Hatar rika.
Har alltså inget emot nån genre. bara b-snödighet. är val bara avis säkert! vill oxå kunna namedroppa toto- och yachtproducenter liksom så där bara, som om det vore jätteviktigt/självklart.
Beefa med Benny? Säg så här. Är det nån som beefat med Benny som fortfarande skriver här/existerar? Med andra ord, inte ett alternativ.
sheriff!! tack autocorrect!
Hahaha, beefa med Benny. På kurs med Kurt. Älskar alitterationer. Pga raplover.
raprover
Rawpower
Jag porträtteras som en mobbare! Gillar det!
Man modelleras mest som mobbare! Mmm!
En efterliknas som elaking? Eeeeh…
Håll er till ämnet. Can är inte yachtrock.
You may start following the step-by-step tutorials and build
your’s today. Therefore 7, in the event the colors tone in your own i phone cover appears just a
little drab it might be a sign it’s a copy. Apple products make use of this to build graphical user interfaces, and that
we are all knowledgeable about a ”GUI” interface.